Sikring av last
Dårlig sikring av last har i de senere år krevd flere menneskeliv og kostet store summer.
I vegtrafikklovens § 23 heter det: «Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet»
Det er et selvstendig og strengt ansvar som pålegges føreren når det gjelder sikring av last etter § 23. Han blir ikke fri ansvaret om det er andre som har foretatt lastingen, og heller ikke om det er hans oppdragsgiver som har unnlatt å utstyre bilen med de nødvendige hjelpemidler for bla. å hindre at lasten kan falle av.
Målgruppe for kurset:
Dette kurset fokuserer på å gi en forståelse for den praktiske anvendelsen av forskriften for transportørene som skal sikre lasten. Dette inkluderer regelverket, hvordan du skal sørge for at ulike typer last er forsvarlig sikret, planlegging og utregning av treghetskrefter og mer.
Som sjåfør har du plikt til å kjenne de bestemmelsene som gjelder.
Kursinnhold:
- Regelverket
- Sikring av ulike typer last
- Gods som kan rulle
- Tømmer og trelast
- Store lasteenheter uten feste- anordning
- Lasteenheter med høy egenvekt
Kontroll og vedlikehold
- Planlegging og utregning av treghetskreftene
- Sikringsanordninger
- Krav til lastsikring
- Beregningsmetoder for forskjellige typer last
Rettslige rammer
- Sammenheng mellom Veg-trafikklovens § 23 og § 13
- Hensynet til medtrafikanter og bilføreren selv
- § 141 i kjøretøyforskriftene
- Beregning av tålegrenser